Her finner du planen for de tre Erasmus+ prosjektene vi deltar i. (Det kan komme endringer i planen på grunn av korona). 

Metis er en aktiv partner i flere Erasmus+ og Norplus-prosjekter, der vi samarbeider med England, Tyskland, Spania, Italia, Hellas, Tyrkia, Malta, Litauen og Danmark. Vi samarbeider i tre Erasmus+ prosjekter: Elmo, lærermobilitet, Citizens Inquiry, lærer- og elevmobilitet, Polis, elevmbilitet og Norplus, elevmobilitet med Danmark.

Elevmobilitet Litauen
Lærermobilitet Italia

NYHET!

Publisert 22.08.21

Erasmus+ pris

Metis har vunnet EU-pris for Erasmus+ prosjektet Moltam (2017-2020), the “2021 European Innovative Teaching Award”. Den offisielle annonseringen var gjort av Europakommisjonen for innovasjon, forskning, kultur og utdanning 16 september 2021i Brussel. Vinnerprosjektene vil bli presenterte ved en Europeisk vinnerseremoni i Brussel 20 oktober 2021.

I forbindelse med denne begivenheten så har vi laget en video som har blitt sendt til Brussel og til bruk i Norge som inspirasjon for andre Erasmus+ prosjekt.

 

Les mer om Moltam her.

Hva er Erasmus+ Strategisk partnerskap?

Det er et EU/EØS program, I Norge styrt av DIKU. Erasmus+ Strategiske partnerskap støtter faglig samarbeid i Europa som skal utvikle, utveksle og prøve ut nyskapende praksis og pedagogisk metode. Målet er å styrke utdanningskvaliteten innenfor alle utdanningsnivå og læring på tvers av landegrenser.

I forbindelse med Erasmus+-prosjektet (MOLTAM) som vi leder deltok vi på oppstarts- og erfaringsseminar 2018 for Erasmus+ KA1 og KA2 (mobilitet og strategiske partnerskap), Bergen 26.-27. september 2018.

Aktive prosjekter
2020-2023

Metis har fått Erasmus+ midler til tre nye prosjekter: ELMO; POLIS og Young Citizen Inquiry project der vi samarbeider med flere land I Europa.

Young Citizens for Change: Developing Environmental Activism in Young People through creative Citizen Inquiry.

Prosjektet er ledet av universitetet i Hull, England og partnerne ved siden av Metis, er en ungdomsklubb i Hull, og en videregående skole i Bremenhaven, Tyskland og en videregående i Valencia, Spania. Prosjektet skal være mest mulig elevstyrt, der elevene jobber med miljø-og klimarelaterte temaer i form av innovative digitale læringsmetoder i samarbeid på tvers av landegrensene. Metis har fått med seg to små nyskapende bedrifter “associated partners” Spello og Rainfall (Media City) som kan inspirere oss i bruk av artificial reality (AR), virtual reality (VR) og 360o video. 

Citizens Inquiry studentmobilitet

Samarbeidsland: England, Tyskland, Spania og Norge

Citizens Inquiry-prosjektet inkluderer to elevmobiliteter: den første til Valencia, oktober 2022 og den andre til Bremerhaven, Tyskland Ferbuary 2023. Det overordnede temaet for elevmobiliteten er å lage digitale artefakter om miljøspørsmål.

 

Elevmobilitet til Valencia, Spania 23/10-28/10 2022

Vertsskole: Colegio Santa Maria Marianistas

 

Deltakere fra Metis: fire elever fra Salg, service og reiseliv (Business), Stephanie, Aurora, Erik, Elias og Karoline sammen med to lærere Andreas Fosso Dale & Nina Kristiansen.

Metis-elevene jobbet med følgende emne: Mobil læring gjennom visualisering av prosjekter og navigering i JigSpace

I Valencia presenterte partene fra Hull, Bremerhaven, Valencia og Bergen prosjektet sitt. Metis-elevene snakket om strandryddingen de hadde deltatt på som et skoleprosjekt i Bergen og viste strandplasseringen og funnene ved hjelp av applikasjonen JigSpace. Ikke så interaktivt som tiltenkt, da de andre deltakerne ikke hadde tilgang til mobiltelefoner eller nettbrett, noe som ville gjort dem i stand til å se 3D-bildene på sin egen enhet, og dermed delta.

I tillegg til presentasjonene, deltok elevene i Kahoot-aktiviteter og diskusjoner om klimaspørsmål i nye grupper med blandet nasjonalitet.

Det ble også tid til kulturaktiviteter:

1. Omvisning i gamlebyen i Valencia ved hjelp av appen Actionbound. Elevene og lærerne gikk sammen med deltakere fra Valencia som guider.

2. Gå langs Alboraya-kyststien til stranden (Port Saplaya) for litt dodgeball og andre ballspill, samt vasse i vannet.

For å oppsummere var det en hyggelig og lærerik opplevelse. Hyggelig å møte elever fra andre nasjoner. Verdens klimaspørsmål har blitt mer «synlig» gjennom menneskene og vennskapene vi nå har; vi har fått nye internasjonale forbindelser og tenåringene har laget grupper på sosiale medier.

ELMO ¨Environmental Learning Through Mobile Devices¨

Dette prosjektet leder vi og vi samarbeider med skoler i Hellas, Italia og Spania. I tillegg blir ItsLearning med som ¨associated partner¨. Dette prosjektet er basert på lærersamarbeid der man jobber med ulike miljø- & klimaoppgaver sammen med elever. Prosjektet varer i to år men på grunn av korona og ingen fysiske reiser første året, så søker vi om utvidelse med et ekstra år.

Les mer om prosjektet her.

Elmo Læring, undervisning og trening (LTT)-konferanse i Imperia, Italia 4-7 oktober 2022

 

Partnere fra Metis: Bård Inge, Andreas, Ann Kristin and Anbjørg

 

Dag 1

Hva er mobil læring?

Vi ble ønsket velkommen til den italienske skolen Liceo Statale G.P. Vieusseux av rektor.

 

Deretter workshop om mobile læring av Dr Kevin Burden, University of Hull, som er ekspert på mobil læring. Han startet med å  forklare bakgrunnen til begrepet mobil læring. Da iphone og padlet kom, fikk vi digitale verktøy som kunne gjør det samme som stasjonere pc-er eller mac-er kunne, men uten restriksjoner i tid og rom, kunne ta læringen ut av klasserommet for eksempel.

 

Vi bruker iPac-modellen for å evaluere tre viktige elementer ved mobil læring:

  • Personalisation: customisation and agency
  • Authenticity: context and task
  • Collaboration: conversation and cocreation: focus on dialogical process

 

Vi avsluttet dagen med en vandretur den historiske bydelen av Imperia, med Davide, vår vert og partner i Elmo-prosjektet

 

Dag 2

Elevaktivitet Case Study 3 og iPac-evaluering

 

  • Anbjørg presenterte beskrivelsen av elevaktiviteten (Case Study 3) Plastic Ocean, ebook (Book Creator). Kevin brukte denne aktiviteten for å demonstrere hvordan bruke iPac-modellen til å evaluere slike mobile aktiviteter.
  • Bård Inge demonstrerte Curipod-appen, som er et godt eksempel på interaktiv aktivitet. Det er meningen å bruke Curipod til den digitale elevdebatten om bærekraft
  • Dr Kevin Burden foreleste om innovative mobile læringsaktiviteter:

 

 

Dag 3

 

To elever fra den italienske skolen demonstrerte hvordan en debatt skal organiseres. Disse elevene deltar i lokale og nasjonale debattkonkurranser og vi ble inspirert til å prøve noe av det samme ved vår skole.

 

Deretter viste vi presentasjonsvideoene ¨Case Study 3¨ vi hadde laget til hverandre.

Her kan du se Metis sitt bidrag: https://www.youtube.com/watch?v=-in0ET1dZ8E

 

Dag 4

Dagsutflukt til Genoa: Byvandring i denne flotte byen med våre italienske verter, Davide og Emanuella som guider.

 

[/vc_row_inner]

CITIZENS INQUIRY TN BREMERHAVEN

Partnermøte (Transnational meeting) Bremerhaven, Tyskland 22-23 september 2022

Partnere fra Metis: William, Andreas and Anbjørg

 

Dag 1

Ønsket velkommen til Johann-Gutenberg-Schule av Heiko, som er koordinator for internasjonale prosjekt ved skolen og deltaker i Citizens Inquiry-prosjektet

Presentasjon elevarbeid: Kor viktig er det tyske mose-landskapet for klima og miljø?

 

Planlegge prosjektet videre:

Elevmobilitet i Valencia (25-27 october 2022)

Elevmobilitet I Bremerhaven (6-9 februar 2023)

Multiplier event I Bremerhaven (10. februar)

Konferanse for Læring, undervisning og trening (LTT) i Bergen (24-26 april 2023)

Dag 2

 

Byvandring I Bremerhaven med elever fra skolen som guider

Besøkte Klimahuset og fikk omvisning. Der lærte vi om ulike utfordringer angående miljø og klima verden rundt.

SPANIA 04.04 – 09.04 2022

Erasmus+ møttes i Valencia tidligere i år og valgte å kombinere to prosjekter, Elmo og Citizens Inquiry.

Citizens Inquiry-prosjektet er ledet av Universitetet i Hull (England) og har partnere fra Tyskland, Spania og Metis fra Norge, mens Elmo-prosjektet er ledet av Metis og har partnere fra Hellas, Italia og Spania. Metis sammen med partnerskolen fra Valencia deltar i begge prosjektene.

De to prosjektene består av ulike elementer, men har felles emne som utgangspunkt: Klima og bærekraft. Begge prosjektene dreier seg om elevaktiviteter der elevene bruker mobile læringsverktøy og ulike digitale applikasjoner.

POLIS “Promoting Citizenship and building Inclusive Societies”

Dette prosjektet blir ledet av Italia og Metis er med som partner sammen med skoler fra Italia, Hellas, Malta, Tyrkia og Litauen. Dette prosjektet involverer elevutveksling (4 elever sammen med to lærere). På samme måte som ELMO-prosjektet er dette et to-års prosjekt, men på grunn av korona og ingen fysiske reiser første året, så søker vi om utvidelse med et ekstra år. Det er beregnet at hver partnerskole reiser på besøk til hvert av de andre partnerskolene (4-5 dager), hver gang med 4 nye elever og to nye lærere.

Elevmobilitet til Istanbul, Tyrkia 2/10-7/10 2022 (C5)

Samarbeidskoler fra Hellas, Italia, Malta, Litauen, Tyrkia og Norge

Vertsskole: YILDIZ AHMET ARAYICI ANADOLU LİSESİ-İSTANBUL

Deltakere fra Metis: fire elever fra Salg, service og reiseliv (Business), Alessandra og Business vg1 A, Nora , Martin  og Noah; samt deres lærere Roger Dennis Penã, Nina Mughal Kristiansen og Metis markedsansvarlig  Elise Sannes.

Samarbeidstema: Fremme fred, respekt og toleranse i inkluderende samfunn.

Hver partnerskole jobbet med forskjellige underemner og forberedte en presentasjon som skulle deles i Istanbul.

Elevene fra Metis jobbet med følgende tema: Flerkulturelt mangfold. De laget en 10 minutter lang film der de presenterte Bergen som en flerkulturell by, samt en Kahoot om multikulturalisme i Bergen, som de andre kunne ta del i.

Den første dagen, arrangerte vertsskolen en hel dag på skolen med Istanbul-gaver til alle deltakerne, samt presentasjoner fra hvert lag og en mengde kulturelle opplevelser; hjemmelaget tradisjonell tyrkisk mat, tyrkisk musikk og dans.

Foruten aktiviteter på vertsskolen, ble de besøkende tilbudt et rikt program med kulturelle aktiviteter i den historiske byen Istanbul:

1. Omvisning til et vannbehandlingsanlegg utenfor Istanbul

2. Båt til den europeiske siden av byen og gå gjennom gamlebyen og Sultan-palasset:

3. Guidet tur gjennom palasshagen, palasset og Den Blå Moské

4. Fritid til å utforske Hagia Sophia og områdene rundt.

5. Noen Metis-studenter prøvde den lokale Hammam.

For å oppsummere, en veldig hyggelig uke, fylt med nye kulturelle opplevelser: lukter, smaker, severdigheter, tradisjoner, musikk og dans.

Kvalitetstid med de andre elevene ble ivaretatt ved å bo sammen på samme hotell. Veldig hyggelig!

Elevmobilitet til Malta 16/10-22/10 2022 (C2)

 

Vertsskole: St Benedict College ungdomsskole

Deltakere fra Metis: fire elever fra 3 STa, Sunniva, Celine, Karoline, Daniel og to lærere Eva, Silje og rektor Kjartan.

Samarbeidstema: Inkludering og mangfold, menneskerettigheter

Hver partnerskole jobbet med forskjellige underemner og forberedte en presentasjon som skulle deles på Malta.

Elevene fra Metis jobbet med følgende tema: Kommenter stereotypier, fordommer, diskriminering.

Selv om Norge er blant de landene som ivaretar menneskerettighetene mest, mener FN at det begås menneskerettighetsbrudd også i Norge på ulike områder. Metis-elevene jobbet med temaet «Identitet og menneskerettigheter» og laget en digital plakat/e-bok som de presenterte på Malta.

Vertsskolen arrangerte flere kulturaktiviteter for partnerskolene:

1. Omvisning i Medina

2. En turdag til Gnejnabukta og lunsj på stranden

3. Omvisning i hovedstaden Valletta og besøk til YMCA, en organisasjon som hjelper unge hjemløse på Malta.

4. Morgentur til den Blå grotte

 

Vertsskolen arrangerte også et foredrag fra Direktoratet for menneskerettigheter på Malta.

 

Det var en godt organisert og lærerik uke. Vi fikk se mye av Malta. Elevene jobbet godt sammen og lærte av hverandre og besøket fra Menneskerettighetsdirektoratet var spesielt interessant.

 

Elevmobilitet til Athen, Hellas 27/11–2/12 2022 (C6)

Vertsskole: 4ο EPAL ATHINA

 

Deltakere fra Metis: fire elever fra Salg, service og sikkerhet Vg2 (Business), Stephanie, Helene, Maximilian, Jonathan og to lærere, Cathrine Olsen og Katrine Ness.

Samarbeidstema: Fremme medborgerskapsutdanning på skolen for å bygge inkluderende samfunn.

 

Hver partnerskole jobbet med forskjellige underemner og forberedte en presentasjon som skulle deles i Athen.

Business-elevene fra Metis jobbet med følgende underemne:

«Unge mennesker har vendt seg bort fra etablerte former for demokratisk deltakelse. Hvorfor skjer dette?”

Etter å ha jobbet med temaet i klassen, forberedte elevene presentasjonen som skulle presenteres i Athen: en interaktiv oppgave der de brukte applikasjonen Curipod og inkluderte historie, statistikk osv.

 

Været i Athen var dårlig, det regnet verre enn i Bergen – og vi nordmenn fikk all skyld for det dårlige været siden det aldri regner i Athen.

Til tross for dårlig vær ble det anledning til kulturaktiviteter:

1. Alle tok bussen til SOUNIO Archaeological Site https://www.visitgreece.gr/experiences/culture/archaeological-sites-and-monuments/the-archaeological-site-of-sounio/

2. Guided tur til ACROPOLIS and ANCIENT AGORA – det var fantastisk – og solen kom endelig frem!

3. Lunsj i den historiske bydelen Monastiraki Plaka og de greske elevene tok med seg alle de besøkende elevene til det kjente markedet i Monastiraki.

4. Middag på “MONOPATI” med levende gresk folkemusikk. God mat, hyggelig selskap og dans og moro for alle!

5. Som suvenir å ta med hjem, arrangerte vertsskolen et kunstverksted hvor alle ble portrettert av kunststudenter.

 

Det var en flott tur, godt organisert av den greske vertsskolen. Metis-elevene elsket det like mye som lærerne deres. Athen er en fantastisk by; spektakulær historie og mange ting å se og gjøre. Nye vennskap ble knyttet og forhåpentligvis vil denne transnasjonale erfaringen inspirere til videre arbeid på tvers av landegrensene.

Elevmobilitet i Bergen – 10. – 13. mai 2022

Elever og lærere fra ulike land besøkte Metis videregående i mai 2022. Dette prosjektet inkluderer seks elevreiser, der fire elever og to lærere fra hver partnerskole besøker hverandre. Under besøket presenterer elevene oppgaven de har fått tildelt.

På grunn av korona-pandemien har reisene vært utsatt med et år og Metis videregående ble den første partnerskolen til å være vertskap for arrangementet.

Programmet startet på Media City Bergen sammen med Monica (ansvarlig for programmet), rektor Kjartan og Anbjørg (Koordinator for Erasmus+). Seks elever fra Vg1 Medier og kommunikasjon ledet et lynkurs i norsk for de besøkende.  

Alle elevene hadde forberedt et spesifikt emne innenfor temaet “Sustainable citizenship and respect for the environment (Learning Unit 4)” som de presenterte etter velkomsten

Temaene var:

  • Clean and affordable energy – Hellas
  • Sustainable tourism – Norge by Business-elever fra Metis
  • Life on land – Malta
  • Global warming – Italia
  • Climate action – Tyrkia
  • Good health and well-being – Litauen

 

Deretter ble elevene fra de ulike landene ble sent på en guidet tur i Bergen by ved bruk av appen Actionbound (laget av elevene fra programfag engelsk). På skolen ble det arrangert stads/utstilling som representerte hver partnerskole. Solen skinte dessverre ikke med oss, men uken ble likevel avsluttet med en tur til Fløyen med grilling og padling. Det ble en suksess!

 

Polis forberedelsesmøte (C1) 25/10-29/10 202 i Italia, partnerskolen Santa Rosa I Viterbo, en vakker middelalderby nord for Roma.

Deltakere fra partnerskolene:

Italia (vertslandet) : Chiara og Stephania (Polis-koordinatorer); rector og flere lærere som deltar I prosjektet.

Norge: Anbjørg og Monica

Hellas: Georgia og Anastasios

On-line:

Tyrkia: Urfet

Lithuania: Danute og Rosita

Malta – deltok ikke

Dag 1 – Omvisning på skolen

En musikkelev synger opera ¨O Sole Mio¨ i skolens bakgård.

Byvandring i middelalderbyen Viterbo

Tur til den vakre gamle nabobyen Bagnoregio Civita.

Dag 3 (siste dag):
Fantastisk konsert av skolens klassisk musikkelever.

 

Avskjedstaler fra Santa Rosa sin rektor og prosjektkoordinatorene Chiara and Stephania.

C2 – Inclusion and diversity, human rights

Som vår del av POLIS-prosjektet har vi jobbet med menneskerettigheter. Norge er et land som har internasjonal anerkjennelse for å oppfylle borgernes menneskerettigheter i stor grad.  Likevel er det norske borgere som føler at deres menneskerettigheter ikke blir oppfylt slik den enkelte ønsker det. Våre 1sta-elever (2020-2021) har utforsket hvordan ulike mennesker opplever dette.

Våre 1sta-elever (2020-2021) har utforsket og laget ebøker om hvordan ulike mennesker opplever dette. Her kan du se et eksempel på en slik ebok.

POLIS – møte 23. mars i Bergen

Her er listen over de ulike temaene som skal jobbes med:

  1. Inclusion and diversity, human rights – lead by Malta
  2. Digital citizenship and critical thinking, ability to understand and defend against fake news online – lead by Lithuania
  3. Sustainable citizenship and respect for the environment – lead by Norway (Metis)
  4. Promotion of peace, tolerance and respect – lead by Turkey
  5. Importance of youth representation in decision-making processes and stakeholders – lead by Greece
  6. Shared rules within the school to enhance the school environment – lead by Italy

Tidligere prosjekter!
2017-2020

 

MOLTAM ¨Mobile Learning Technology and Assessment Methods¨

MOLTAM-prosjektet er ledet av Metis og inkluderer partnere fra Tyskland og Spania:

Metis videregående Bergen. Amanda Naylor (partner), Monica Amundsen (partner), Anbjørg Igland (coordinator) og Johs Totland (finance)

1. Wildermuth-Gymnasium, Tübingen, Tyskland 2. Colegio Santa Maria Marianistas, Valencia, Spania

Prosjektet er en videreføring av et treårig Erasmus-prosjekt for mobil læring (MTTEP) der Metis videregående deltok sammen med universiteter og høgskoler i fem land (England, Norge, Australia, Nederland og Tyskland).

 

Hva går dette ut på?

Det overordnete temaet i prosjektene er bruken av mobil teknologi i undervisning og læring. I MOLTAM-prosjektet videreutvikler vi dette temaet med fokus på vurdering.

Stadig utvikling av mobil teknologi øker behovet for å lære hvordan denne kan brukes i forbindelse med læring, som for eksempel å bruke ulike typer applikasjoner på ulike mobile enheter som mobil, iPad osv. Dette gir også muligheten til at læring/undervisning kan utføres hvor som helst og ikke avhengig av klasserom – derav navnet Mobile Learning.

I det nye prosjektet vil både lærere og elever bruke iPad-er til å utvikle blant annet e-bøker i ulike fag og bruke mobilteknologi til å utvikle ulike vurderingsmetoder. Elever som har programfag engelsk (internasjonal engelsk Vg2 og samfunnsfag engelsk/litteratur kultur engelsk Vg3), kjemi, fysikk og psykologi deltar allerede. I løpet av denne treårsperioden er planen at hele skolen skal involveres. Det skal blant annet arrangeres to workshops der hele undervisningspersonalet skal delta. Erasmus+ prosjektet er med på å løfte skolens digitale kompetanse og er et viktig bidrag i skolens internasjonale satsning.

Moltam digitalt LTT Bergen 19. juni 2020

Koronaviruset førte til at vi måtte kansellere det planlagte LTT (Learning Teaching Training)-programmet i Bergen April 2020. Som et alternativ organiserte vi en digital workshop på Teams for partnerne i prosjektet. Vi lagde en Padlet-presentasjon der vi plasserte alle de mobile læringsaktivitetene (elevaktiviteter knyttet til iPac-modellen – den fundamentale teorien bak prosjektet). Dette har vi har jobbet med siden partnermøtet i Valencia November 2019.

Våre internasjonale partnere kunne ikke komme til Bergen som planlagt og vi gikk glipp av fire hele dager med aktiviteter, inkludert workshop for alle ansatte ved Metis, men som et alternativ fungerte

det digitale partnermøtet på Teams glimrende. Dette ble en fin avslutning av det tre år lange Moltam-prosjektet. Se LTT-presentasjonen her.

Monica Amundsen, Anbjørg Igland og William Peter Hocking.

[/vc_row_inner]

Ann Kristin Skeide og på skjermen Pedro, Amanda, Monica og William.

Lansering av boken som har vært et samarbeid i forbindelse med MTTEP-prosjektet.

Monica Amundsen, Ann Kristin Skeide og William Peter Hocking.

Moltam partnermøte Valencia 4-6. november 2019

Workshop med i-Pac og underveisvurdering med Dr Kevin Burden, University of Hull. I-Pac-rammen er basert på MTTEP-prosjektet, som Metis videregående deltok i i 2014-2017. I Moltam-prosjektet prøver vi å kombinere modellen med underveisvurdering. Besøk Moltam sin nettside her.

Lærerteamet fra Metis videregående skole i Valencia, fra venstre: Monica Amundsen, Anbjørg Igland og William Peter Hocking.

Tre av våre lærere var på skolebesøk på Collegio Santa Maria for å observere elevenes bruk av digitale læringsmetoder.

MOLTAM partnere samlet i Valencia november 2018 for å arrangere workshops for spanske lærere i digitale lærings- og undervisningsmetoder. 

Moltam LTT seminar Bergen 13-16 mai 2019

Partnerne fra Spania og Tyskland kom til Bergen og Metis denne gangen.

LTT partner-møte ved Metis vgs Bergen.

Besøk på ItsLearning sitt hovedkontor.

Besøk på Media City Bergen.

i-PAC Workshop på Metis videregående 3. mai 2019

Et par uker før Moltam LTT Bergen (13-16 mai), fikk vi besøk av prof. Kevin Burden fra University of Hull, England. Han er ekspert på mobil læringsteori og den pedagogiske modellen iPAC. Denne modellen gir lærere et verktøy til å måle bruken av mobil learning. Les mer her.

I tillegg til den faste MOLTAM-gruppen ved Metis vgs (Anbjørg, Monica William, Kugarajh og Ann Kristin), var en liten gruppe fra Høgskulen på Vestlandet invitert til i-PAC workshop. Dette fordi vi samarbeidet med dem i det forrige Erasmus+ prosjektet MTTEP, ledet av Universitetet i Hull, ved prof. Kevin Burden.

Workshop for alle ansatte ved Metis

Partnerne presenterte det som de hadde jobbet med siden forrige LTT i Valencia; ulike aktiviteter (Mobile Learning activities). I tillegg demonstrerte Metis-elever fra kjemi, fysikk og engelsk hvordan de hadde brukt Mobile Learning teknologi til å lage ebøker osv.

William presenterer resultatet av en lærerundersøkelse vi utførte i de ulike landene om bruken av teknologi i undervisningen.

Kjemi-klassen viser hvordan de har jobbet med ulike apper som I-Movie, Explain Everything og e-book.

Samfunnsfaglig engelsk-klassen viser hvordan de har brukt ulike apper og laget e-bøker om Brexit.

Ansatte ved Metis ble utfordret til å prøve forskjellig mobil læringsteknologi. Her utforsker lærerne Book Creator, nettversjon.

Partnerne på fjelltur opp Sherpatrappene til Ulriken.

Partnerne fikk en ekstra dag i Bergen for å få oppleve 17.mai.

Moltam LTT i Tübingen, Tyskland 2018.

Partnermøte i Tübingen, Baden-Württemberg, Tyskland

Workshop ved IWM-Leibniz-institut für Wissensmedien, Universitetet i Tübingen, Tyskland: ¨Undervisning og læring med digital teknologi¨. Anbjørg Igland og Monica Amundsen fra Metis vgs demonstrerer bruk av iPad og ulike apper i fagene engelsk og kjemi for tyske lærere.

2014-2017

MTTEP ¨Mobilising and Transforming Teacher Education Pedagogies¨

MTTEP-prosjektet var et tre-årig prosjekt og det første Erasmus+ prosjektet Metis ble partner i. Les mer om prosjektet her: MTTEP (2014-2017)

Les mer om prosjektet i bladet utgitt av DIKU (den gang SIU), artikkel om samarbeidet vårt. I Lektorbladet (norsk fagforeningsblad for lektorer) kan du også lese mer om MTTEP-prosjektet. Mer informasjon om Metis videregående Bergen sin rolle i prosjektet finner du her.

Nye apper gir bedre læring

– E-bok er en super måte å lære på. Stoffet sitter så godt etterpå. Det blir ditt personlige arbeid, sier Eirin Edinsen (t.h.), sammen med Marie Dahl (t.v.) og Marte Augestad. (Alle foto: Runo Isaksen / SIU)

Elever i internasjonal engelsk har workshop med Dr. Amanda Naylor fra University of York.

Elever i internasjonal engelsk har workshop med Dr. Amanda Naylor fra University of York.

Elever i psykologi jobber med å lage e-bøker.