
For deg som ønsker generell studiekompetanse eller for deg som vil bli lege, økonom eller ingeniør og trenger spesiell studiekompetanse. Studiespesialisering gir deg et sterkt faglig grunnlag for høyere utdanning.
Drømmer du om å bli veterinær, lege, psykolog eller ingeniør? Eller kanskje du er litt usikker på hva du vil bli og ønsker å ha alle muligheter åpne? Da kan studiespesialisering være det riktige valget for deg!
En spennende skolehverdag
På Metis videregående vil du oppleve en utfordrende og spennende skoledag. Kanskje du lager musikkvideo i norsk eller får en seigmann til å eksplodere i kjemitimen? Våre lærere er opptatt av å gi deg variert undervisning både i og utenfor klasserommet. Metis har også ett av byens beste tilbud i realfag.
Bredt samarbeid
Skolens sentrale beliggenhet i sentrum gir oss mange muligheter. Vi samarbeider blant annet med Universitetet i Bergen, Haukeland universitetssykehus, VilVite, Havforsknings-instituttet og mange andre bedrifter og institusjoner for å gjøre undervisningen spennende og relevant.
Tid for å fordype seg
Som elev på Metis vil du oppleve en annerledes skolehverdag. Stort sett vil du kun ha ett fag per dag, såkalte blokkdager. Du får dermed ro og tid til å fordype deg i faget. Blokkdager gjør det også mulig å flytte deler av undervisningen ut av klasserommet. Elevene våre er veldig fornøyd med denne ordningen og få andre videregående skoler tilbyr dette.
Klar til høyere utdanning
Et vitnemål fra Metis videregående gir deg generell studiekompetanse, og med den rette fagkombinasjonen, spesiell studiekompetanse. Dermed har du mulighet til å søke utdanninger ved alle universitet
og høyskoler i Norge.
For deg som ønsker
- stor valgfrihet innen språk, realfag og samfunnsfag.
- å holde alle muligheter åpne for høyere utdanning.
- generell eller spesiell studiekompetanse.
Intervju med Hanne
Elev på Vg2 studiespesialisering
En uke på stud.spess
Vg1 STB
Hvorfor valgte du studiespesialisering?
Jeg valgte studiespesialisering fordi det var den linjen som passet meg best. Personlig har jeg mer interesse for realfag som naturfag og matte, så da var stud.spes det beste valget for meg!
Hvordan trives du på Metis?
Jeg trives ganske bra på Metis! Skolemiljøet er bra, og det er lett å bli kjent med andre. Lærerne er flinke, og de gjør undervisningen varierende og spennende! Du kan gå bort til hvem som helst, si hei eller spørre om hjelp. Alle her er generelt ganske hyggelige!
hva er det beste med Metis?
Det beste på Metis må være blokkdagene. Å ha ett fag hele dagen høres slitsomt ut, men det er det ikke! Vi får virkelig satt oss inn i fagene, og med blokkdager har vi muligheter til å ta undervisningen ut av klasserommet. Vi kan bruke en hel dag på Vilvite eller UiB, så man rekker mye mer med blokkdager enn på en vanlig skoledag
Hvordan var overgangen fra ungdomsskolen til videregående?
Jeg var ganske nervøs første skoledag da jeg ikke kjente særlig mange, men fikk meg raskt nye venner! Lærerne var flinke til å arrangere leker og bli-kjent-turer. Overgangen ble mye lettere enn jeg hadde forventet!
Har du noen tips til nye elever?
- Ikke vær redd for å spørre om hjelp.
- Still mye spørsmål i undervisningen, lærerne ønsker å hjelpe deg så godt de kan.
- Ta initiativ til å bli kjent med nye folk!
- Benytt deg av leksehjelpen. Det er nyttig og hjelper deg til å forstå temaet bedre.
- Vær aktiv i timene.
Hva har du lyst å gjøre når du er ferdig på vgs?
Etter videregående har jeg lyst til å studere på veterinærlinjen på NMBU.
- Gjennomsnittlig timer per uke: 22
Fellesfag: | Timer |
---|---|
Norsk | 113 |
Kroppsøving | 56 |
Fremmedspråk 1 eller 2 | 113 |
Engelsk | 140 |
Matematikk P eller T | 140 |
Naturfag | 140 |
Geografi | 56 |
Samfunnsfag | 84 |
- Gjennomsnittlig timer per uke: 22
Fellesfag: | Timer |
---|---|
Norsk | 112 |
Kroppsøving | 56 |
Fremmedspråk 1 eller 2 | 112 |
Historie | 56 |
Matematikk P (evt prog.fag S1/R1) | 84 |
Programfag: | Timer |
---|---|
Eget programområde | 280 |
Eget eller annet programområde | 140 |
- Gjennomsnittlig timer per uke: 22
Fellesfag: | Timer |
---|---|
Norsk | 168 |
Kroppsøving | 56 |
Religion og etikk | 84 |
Historie | 113 |
Programfag: | Timer |
---|---|
Eget programområde | 280 |
Eget eller annet programområde | 140 |
Programfag
- Kjemi 1 + 2
- Fysikk 1 + 2
- Biologi 1 + 2
- Geofag 1 + 2
- Teknologi og forskningslære 1
- Matte R1 + R2, S1 + S2 og X
- Historie og Filosofi 1 + 2
- Økonomistyring
- Økonomi og ledelse
- Psykologi 1 + 2
- Medie og informasjonskunnskap 1 + 2
- Samfunnsøkonomi 1 + 2
- Rettslære 1 + 2
- Entreprenørskap 1 + 2
- Sosiologi og sosialantropologi
- Sosialkunnskap
- Politikk og menneskerettigheter
- Markedsføring og ledelse 1 + 2
- Internasjonal engelsk
- Samfunnsfaglig engelsk
OBS: Du kan ikke velge helt fritt blant programfagene, og alle programfag kan ikke kombineres.
Blokkskjemaet gir oversikt over hvilke programfag som kan kombineres og hvilke som kan velges på Vg2 og Vg3 studiespesialisering.
Ikke nøl med å spørre oss om du lurer på noe om programfag.
Fremmedspråk
- Spansk I, II og III
- Fransk II
- Tysk II
Metis deltar i spennende Erasmus+ prosjekt
Metis videregående skole leder et nytt Erasmus+ prosjekt der vi samarbeider med skoler og lærere i flere land. Skolen har fått innvilget to nye Erasmus+prosjekter, med oppstart høsten 2020.
Prosjektbeskrivelsen er ¨Environmental Learning Through Mobile Devices (ELMO)¨og vi skal samarbeide med skoler i Hellas, Italia og Spania. I tillegg blir ItsLearning med som ¨associated partner¨. Dette prosjektet er basert på lærersamarbeid der man jobber med ulike miljø- & klimaoppgaver sammen med elevene.
Det andre skolesamarbeidsprosjektet “Promoting Citizenship and building Inclusive Societies (POLIS)” blir ledet av Italia og Metis blir med som partner sammen med skoler fra Hellas, Malta, Tyrkia og Lithuania. Dette prosjektet involverer elevutveksling (4 elever sammen med to lærere). Begge prosjektene varer i to år, men pga av korona og begrensing på reiser inntil videre, så kan prosjektene bli strukket over tre år. Det er beregnet at hver partnerskole reiser på besøk til hvert av de andre partnerskolene (4-5 dager), hver gang med 4 nye elever og to nye lærere.
