IT FOR LÆRERE

IT INFO:

Her finner du informasjon om de meste innenfor IT. Om du bare har problemer med MACen din, printing eller tekniske utfordringer relatert til undervisning.

IT-kontoret befinner seg i 1-etasje i Metis Videregående sitt bygg, og er felles for elever ved Metis Videregående og Bergen Private Gymnas.

Hvis IT-kontoret i 1-etasje er stengt og dere har et problem som haster send en mail til

Kontortid/Åpningstider for IT-kontoret

  • Mandag-fredag 09:00-14:00

Hvordan kontakte IT når man ikke er på skolen/IT-kontoret er stengt?

  • E-post: support@metis.no
  • Telefon/SMS: 452 34 580 (08-16)

INGEN LYD? SJEKK AT RIKTIG KILDE ER VALGT UNDER «LYD UT» I SYSTEMVALG.

Som oftest skal det stå som «HDMI» eller «Displayport»

Er du usikker på hvilket valg det er så bare trykk og prøv deg frem.

LH15 AUDITORIET SJEKKLISTE

  • Sjekk at riktig kilde er valgt på skjermen «Tilkobling A/B» ved HDMI kabel, «AppleTV A/B» ved AirPlay
  • Skal døren være åpen og begge skjermer skal brukes så sjekk at «Dør Åpen» er valgt under «Hjelp»
  • Blir skjermen plutselig blå, så er det noen som slo av skjermen i den andre delen av auditoriet, for å fikse det velger du kilde på nytt.

SLETTE WIFI-NETTVERK OG LEGGE TIL PÅ NYTT

Hvis WIFI-nettverket tuller seg og blinker/snurrer uten å få tilkobling, så må du forsøke å glemme/slette nettverket fra din Macbook, og derette legge det til på nytt.
Dette kan oppstå en til to ganger i løpet av skoleåret, og henger sammen med at IT-avdelingen rullerer sertifikatet for kryptering av wifi-signalet, som beskytter mot at uvedkommende skal tyvlytte på wifi-signalene våre.

Hvis du derimot får spørsmål om å skrive wifi-passordet på nytt, så er det mulig passordet ditt har endret seg i det siste. Men det er verdt å prøve å følge instruksen her. Hvis du fortsetter å få spørsmål om bruker/passord etter å ha fulgt instruksene, så bruker du sannsyligvis feil passord. Da må enten lage nytt passord hos IT-avdelingen, eller du kan forsøke å finne passordet selv i nøkkelringen på din Macbook.

1. Gå til systemvalg

2. Velg Nettverk

3. Velg Avansert

4. Velg nettverket «Metis» eller «BPG» fra listen, avhengig av hvilken skole du kommer fra, og trykk minus/slett.

5. Trykk Bruk, for å lagre.

6. Du er nå klar til å logge på WIFI på nytt ved å velge nettverket som heter «Metis» eller «BPG», avhengig av hvilken skole du er på.

7. Når du har valg riktig nettverk og skrevet inn logindetaljene dine, så får du spørsmål om å godkjenne sertifikatet.
Her velger du bare «Fortsett».

8. Det kan hende Macbooken din spør deg om å skrive inn et ekstra passord for å bekrefte sertifikatet, da fyller du bare inn passordet du bruker for å logge inn på selve Macbooken din.

SLIK SETTER DU OPP PRINTER PÅ DIN MAC FOR FØRSTE GANG. DETTE OPPSETTET VIL BLI HUSKET TIL NESTE GANG DU SKAL PRINTE:

1. Send dokument til utskrift.

2. Sørg for åt riktig printer er valgt før utskrift.

3. Når dokumenteter sendt til print, vil det åpne seg et print-vindu i docken.

4. Deretter trykker du på snurrehjulet.

5. Så vil det komme frem en logg-inn vindu der du skriver kort Metis-ID

6. Gå til printeren og skan ID-kort ditt og fyll inn med kort Metis-ID

7. Du ser nå print køen din.

SKYLAGRING – GOOGLE DRIVE

«Google Drive» kalles også for «Google Disk».
Alle elever og lærere får tilgang til å bruke skylagring via Google Drive, ved å benytte din MetisID.
Når du oppretter og jobber med et dokument eller en fil, så kan du enten lagre lokalt på harddisken til din Macbook, eller du kan lagre i Google Drive (skylagring).

Når du lagrer dokumenter i Google Drive så er du sikker på at de er trygg selv om din Macbook blir ødelagt eller stjålet, og du kan enkelt få tilgang til dokumentene fra en annen datamaskin ved å logge deg inn på samme Google konto.
Dine dokumenter og filer er med andre ord trygt lagret i skyen hos Google.

Alle brukere har ubegrenset lagringsplass, men husk at innholdet blir slettet automatisk når du er ferdig som elev eller lærer på skolene våre.

På Macbook’en som elever og lærere får utlevert så er programmet «Google Drive» forhåndsinstallert, eller blir automatisk installert når du logger inn på Macbook’en for første gang.

Hvis du nylig har startet opp din Macbook for første gang, og du ikke finner «Google Drive» i programlisten, så kan det ta ca 1 time før programmet blir automatisk installert.

1. Logg inn i Google Disk

Før du kan bruke skylagringen på din Macbook så må du logge deg inn.

Trykk følgende taster på din Macbook og søk etter «Google Drive»:

Når du har åpnet programmet «Google Drive» så blir du bedt om å logge inn:
Logg inn med din MetisID, i brukernavnet må du ha med «@metis.no» eller «@bpg.no» på slutten.

2. Slik bruker du Google Drive

Du bruker Google Drive på akkurat samme måte som du bruker vanlig fil-lagring på din Macbook, det eneste du trenger å tenke på er at du legger filene dine i riktig mappe slik som spesifisert nedenfor.

Lagringsområdet ditt på Google Drive (Skylagringen) blir synlig i form av en ny mappe i finder-vinduet på din Macbook, som heter «Google Drive».

Når du har åpnet lagringsområdet ditt slik som vist ovenfor, så lagrer du filene dine inne i mappen som heter «Min Disk».

Når du skal åpne en fil eller et dokument som du har lagret i lagringsområdet ditt så gjør du samme øvelse, ved å navigere deg frem til «Min Disk», og i denne mappen bør du finne den aktuelle filen din.

Alle filer som lagres på denne måten blir trygt overført til skyen og vil fremdeles være tilgjengelig selv om din Macbook blir ødelagt eller stjålet.

3. Slik deler du filer fra din Google Drive

Finn den aktuelle filen som du ønsker og trykk med to fingre (høyreklikk) på filen.

Deretter søker du opp navnet eller skriver inn epostadressen til brukeren(e) som du ønsker å dele filen med.

Det sendes nå en epost til brukeren(e) med informasjon om at du har delt filen med dem.

For å åpne en fil som noen har delt med deg, så må du åpne Google Disk i en nettleser, siden delte filer ikke blir synlig for deg gjennom finder-vinduet på din Macbook.

Du kan enkelt åpne Google Disk i nettleseren ved å trykke på Google Disk ikonet øverst på skjermen din, trykke på brukernavnet/eposten din en gang, deretter trykke på nettleser symbolet.

Når du er inne i Google Disk fra nettleseren så trykker du på følgende knapp for å se filer som er delt med deg.

SKYLAGRING – GOOGLE DRIVE

«Google Drive» kalles også for «Google Disk».
Alle elever og lærere får tilgang til å bruke skylagring via Google Drive, ved å benytte din MetisID.
Når du oppretter og jobber med et dokument eller en fil, så kan du enten lagre lokalt på harddisken til din Macbook, eller du kan lagre i Google Drive (skylagring).

Når du lagrer dokumenter i Google Drive så er du sikker på at de er trygg selv om din Macbook blir ødelagt eller stjålet, og du kan enkelt få tilgang til dokumentene fra en annen datamaskin ved å logge deg inn på samme Google konto.
Dine dokumenter og filer er med andre ord trygt lagret i skyen hos Google.

Alle brukere har ubegrenset lagringsplass, men husk at innholdet blir slettet automatisk når du er ferdig som elev eller lærer på skolene våre.

På Macbook’en som elever og lærere får utlevert så er programmet «Google Drive» forhåndsinstallert, eller blir automatisk installert når du logger inn på Macbook’en for første gang.

Hvis du nylig har startet opp din Macbook for første gang, og du ikke finner «Google Drive» i programlisten, så kan det ta ca 1 time før programmet blir automatisk installert.

FREMVISNING AV FILM I KLASSEROM

Når det gjelder filmene du skal vise frem, så MÅ filmen være produsert fra en av produsentene på denne listen:
– MPLC sin liste her: https://www.mplc.no/page/produsenter
– Nordisk Film
– Sony Pictures
– United Artists
– Columbia Pictures
– Tristar Pictures
– Netflix original educational documentaries, les mer her: https://help.netflix.com/en/node/57695

Hvis filmen har en produsent som du ikke finner i ovennevnte liste, så har vi ikke lov til å vise den til elevene.
Det er viktig at dette overholdes slik at skolen ikke bryter åndsverkloven.
Hver enkelt ansatt er selv ansvarlig for å kontrollere at filmen har en produsent som ligger på ovennevnte liste før filmen vises til elevene.

Streamingplattformer som Netflix, Viaplay, Amazon Prime etc er tillatt.
Her må du logge på med din private konto hos streamingplattformen.

Når det gjelder Disney Pluss så er det kun tillatt å vise filmer som også er utgitt i fysisk form på det norske markedet.
Så hvis du vet at det er mulig å kjøpe den aktuelle filmen i fysisk form blu-ray/dvd, så er det ok å vise den på Disney pluss.

Det er også tillatt med filmer som du har kjøpt på eksempelvis Google Play, iTunes eller lignende.

Det er også lov å ta med seg fysiske DVD/blu-ray som du har hjemme for å vise disse i klasserommet, såfremt disse er kjøpt i det norske markedet. DVD/blu-ray som er kjøpt i utlandet er ikke tillatt.

Det er IKKE tillatt å vise filmer som ikke er kjøpt på lovlig måte.

Det er IKKE tillatt å laste opp fysiske DVD/blu-ray til en digital løsning som eksempelvis Plex, og spille disse av digitalt uten å bruke den fysiske kopien for avspilling.

Skolene våre er lisensiert for fremvisning av film gjennom følgende lisens selskaper:
– Motion Picture Licensing Company Norge AS
– Norwegian Film AS

DEAKTIVERE “FIND MY DEVICE” I ICLOUD

Når du har slått på «Finn min Mac» på din Macbook så blir enheten låst mot din iCloud konto, slik at ved service/reparasjon eller ved innlevering/skoleslutt så er enheten helt låst.

Derfor må denne funksjonen deaktiveres for at vi skal kunne fortsette service på enheten.
Veldig viktig at du ikke velger «Slett Enhet» (Denne funksjonen vil ikke fjerne «Hvor er?»).

Fremgangsmåte:

1. Gå inn på www.icloud.com/find/ og logg inn med Apple-Id som er brukt mot innsendt produkt.
2. Velg «Alle enheter». Ved å markere den ønskede enheten får du nå nye valgmuligheter
3. Velg «Fjern fra konto»
4. Dersom denne knappen ikke er synlig, velger du «Alle enheter» på nytt og du vil nå se en «X» til høyre for valgt enhet.

5. Klikk på «X» og du får beskjed om «Fjern iPhone/iPad/Mac/Apple Watch/Tilbehør»

6. Når dette er utført, vil valgt enhet bli borte fra listen og enheten er ute av «Hvor er?»

HAR DU GLEMT PASSORDET DITT? SJEKK NØKKELRINGEN

Hvis du har glemt passordet ditt så er et mulig å sjekke i Nøkkelringen på din Macbook for å se om du har «husket» passordet der forrige gang du skrev det inn.

Når du blant annet skriver inn passordet for å logge på wifi, nettsider eller programmer, så får du vanligvis spørsmål om det skal «huskes» i Nøkkelringen på din Macbook til neste gang.

1. Trykk følgende tastekombinasjon for å åpne Spotlight-søk.

2. Skriv «Nøkkelring» og trykk enter.

3. Du ser nå en liste over alle lagrede passord. Det er flere navn passordet ditt kan ligge under i listen. Her er noen eksempel på hva oppføringene kan hete:
– Metis-AirPrint
– Metis
– BRUKERNAVNET-DITT@metis.no
– BRUKERNAVNET-DITT

4. Trykk deg inn på den aktuelle oppføringen og huk av «Vis passord» for å få se passordet som er lagret. Du blir nå spurt om å skrive inn passordet til din Macbook for å få lov til å se passordet som er lagret.

5. Hvis passordet du har lagret ikke stemmer, så kan det være lurt å se på flere av oppføringene du finner for å se om en av dem har riktig passord.

6. Hvis ingen av passordene fungerer, så er siste utvei at du kommer innom IT-avdelingen for å velge nytt passord til din konto.

POWEROFFICE – REISEREGNINGER OG UTLEGG

Når du har vært på reise i jobbsammenheng eller har kjøpt varer på vegne av arbeidsgiver, som du ønsker å få tilbakebetalt, så bruker vi Poweroffice til å sende inn utleggskvittering.

Det er viktig at du mottar kvittering/kjøpsbevis, slik at arbeidsgiver skal ha mulighet til å tilbakebetale utgiften.

Når du har fulgt stegene nedenfor, og du er klar til registrere utlegg, så er det slik at alt skjer i en app på din smarttelefon. Du bruker ikke datamaskin. Kamera på smarttelefonen brukes til å ta bilde av eventuelle kvitteringer.

1. Last ned app

Du må laste ned TO apper på din smarttelefon for å få tilgang til Poweroffice:

  1. PowerID (kun til to-faktor login)
  2. Poweroffice GO Mobile (det er her utlegg legges inn)

Begge app’ene er tilgjengelig både på android- og ios-enheter.

2. Logg inn

De fleste har fått invitasjon fra Poweroffice tilsendt på epost tidligere, hvor du ble bedt om å trykke på en link for å lage passord til din Poweroffice-konto.

Invitasjonen var bare tilgjengelig i noen dager, så hvis du ikke trykket på linken tidsnok så har den løpt ut.
Kontoen din er opprettet i Poweroffice, mot din jobb-epostadresse, selv om du ikke aksepterte invitasjonen, derfor har du mulighet til å velge «Glemt passord» og fylle ut din epostadresse. Da får du tilsendt en epost for å nullstille passordet.

Her finner du «glemt passord» funksjonen: https://go.poweroffice.net/resetpassword?Email=
Prøv gjerne med kort og lang versjon av epostadressen din.

Hvis du får beskjed at epostadressen ikke finnes når du forsøker å bestille glemt passord, så kan det hende vi ikke har opprettet en konto til deg.
Hvis du er nyansatt så har du sannsynligvis ikke fått opprettet konto.
Send epost til IT-avdelingen på support@metis.no så hjelper vi deg.

Når du har valgt nytt passord så er du klar til å logge inn i Poweroffice Go Mobile.
Brukernavnet er epostadressen din.

3. Opprette nytt utlegg

Åpne app’en Poweroffice GO Mobile på din smarttelefon.

Opprett nytt utlegg slik:

Fyll deretter ut følgende felt:

  1. Øverst i utlegget, trykk på kamera, bilde-fil eller pdf-fil.
  2. Kvitteringsdato/kjøpsdato
  3. Beløp og valuta
  4. Type

Når informasjonen er fylt ut og du har sendt inn utlegget, så blir det godkjent av noen i administrasjonen før det sendes til regnskapskontoret for utbetaling til deg.

Poweroffice har også en youtube-video som illustrerer hvordan du oppretter utlegg:
https://www.youtube.com/watch?v=LpX8Eh9eh58